فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
کد خبر: 2184964
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۸ - ۱۱:۱۹
اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی
بیمه هزار هنرمند پیشکسوت صنایع دستی/ برای 100 هزار نفر اشتغالزایی می شود
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گزارش عملکرد این معاونت طی 100 روز آغاز به کار دولت یازدهم، از بیمه هزار هنرمند پیشکسوت صنایع دستی و پیش بینی ایجاد شغل برای صد هزار نفر ظرف دوسال آینده خبر داد.

بهمن نامور مطلق در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح عملکرد 100 روزه این معاونت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شناسایی و اولویت بندی خوشه های کسب و کار در رشته های جاجیم بافی و خاتم سازی،  جمع آوری آمار و اطلاعات مربوط به خوشه های پیش بینی شده از سه منطقه منتخب استانهای لرستان، چهار محال و بختیاری و کردستان، انجام مطالعات امکان سنجی دو خوشه صنایع دستی در استان لرستان، چهار محال و بختیاری و کردستان و تشکیل و تقویت دو خوشه صنایع دستی در رشته های جاجیم بافی و خاتم سازی، از مهمترین اقداماتی است که در این حوزه به انجام رسیده است.

معاون صنایع دستی کشور همچنین ارائه راهبردهای توسعه بخش صنایع دستی از منظر آمایش سرزمین به معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی جهت طرح در راهبردهای بلندمدت توسعه گردشگری، میراث فرهنگی وصنایع دستی و تدوین اطلاعات آماری حوزه صنایع دستی و ارائه به سازمان نقشه برداری جهت درج در اطلس ملی را از برنامه هایی دانست که در راستای تدوین سند آمایش سرزمین و برنامه های استانی و منطقه ای صنایع دستی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.     

نامور مطلق از پیگیری و اخذ اعتبارات لازم برای اعطای کمکهای فنی و اعتباری به دارندگان مهر اصالت و نشان مرغوبیت صنایع دستی خبر داد و افزود: در دوره پیشین هنرمندان صنایع دستی موفق به دریافت 263 نشان بین المللی مرغوبیت کالا طی سال های 2007 تا 2012 شده بودند که برنامه ریزی برای برگزاری برنامه داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی( دوره دوم سال  1392) در 5 منطقه، ایجاد بانک اطلاعاتی صنعتگران دارای نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی ( مهر اصالت)، تعامل با استانها جهت نمایش مجازی آثار دریافت کننده نشان ملی و مهر اصالت مرغوبیت صنایع دستی در بانک اطلاعاتی فعالیتهای سازمان ( ویستا ) تهیه و تدوین آیین نامه شورای دائمی نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، تهیه و تدوین دستورالعمل برنامه داوری نشان ملی، تدوین پروژه و برنامه های حمایتی در راستای برنامه ملی و بین المللی مهر اصالت در سال های 92 و 93 و تشکیل شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی نشان ملی و مهر اصالت، همگی در راستای تحقق اهداف مورد نظر معاونت صنایع دستی در این حوزه انجام شده است.

وی همچنین به تدوین پروژه های کارآفرینی زنان حوزه صنایع دستی ویژه دانشگاه الزهرا (س)و طراحی نشست های تخصصی با محوریت آسیب شناسی و طراحی محصولات کاربردی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: معاونت صنایع دستی برنامه ریزی هایی را جهت ایجاد نمایشگاه دائمی از آثار برگزیده مهر اصالت در دستور کار دارد.

معاون صنایع دستی ادامه داد: طراحی دوره های تخصصی آشنایی با اصول و ضوابط طراحی و تولید محصولات کاربردی صنایع دستی با محوریت دانشگاه الزهرا(س) و برگزاری نشست تخصصی جهت انعقاد تفاهم نامه همکاری با دفتر فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، فناوری و تحقیقات نیز در دستور کار این معاونت است.

نامور مطلق همچنین ضمن ارائه گزارش فعالیت ها و عملکرد دفتر آموزش و حمایت از تولیداین معاونت، به ایجاد 31 خانه صنایع دستی در سراسر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: دستورالعمل نحوۀ بهره برداری و آئین نامه اجرایی و نحوۀ نظارت برخانه های صنایع دستی، تهیه شده و  شناسایی 9 باب ساختمان دراستانها برای ایجاد خانه صنایع دستی نیز انجام شده است.

وی از بیمه 75 هزار هنرمند صنایع دستی و تهیه طرح اولیه و پیش بینی اعتبار برای بیمه هزار نفر از هنرمندان پیشکسوت خبر داد و افزود: احیای سامانه هوشمند صدور مجوزهای سه گانه ( کارت شناسایی ) در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

نامور مطلق ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی و شناسایی متقاضیان سرمایه گذار را از اهداف مورد نظر این معاونت دانست و گفت: حداقل یک بازارچه صنایع دستی به عنوان پایلوت در سال 93 راه اندازی خواهد شد.

به گفته معاون صنایع دستی بازبینی رشته های مشاغل خانگی و بررسی ضوابط پیشنهادی پیرامون تعرفه مصرف آب، برق و گاز و استانداردسازی آموزشهای مشاغل خانگی با رویکرد آموزشهای  بازار محور در برنامه 100 روزه این معاونت انجام شده است.

وی از برنامه ریزی برای اشتغال صدهزار نفر ظرف دو سال آینده خبر داد و گفت: با ایجاد کارگاههای خانگی در سراسر کشور و ارائه تسهیلات به منظور اشتغال مولد در این حوزه این هدف دست یافتنی خواهد شد.

نامور مطلق در ادامه به ارائه گزارش فعالیت ها و عملکرد بخش بازرگانی طی 100 روز گذشته پرداخت و گفت: در دوره پیشین با توجه به تخصیص اعتبار از سوی استانداری های هر استان به ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رویدادهای فرهنگی و تجاری با برنامه ریزیهای ستاد و عملیاتی شدن توسط ادارات کل استانها انجام می شده که با توجه به اعتبارات عمرانی استانی اختصاص یافته به ادارات کل استانی، روند نزولی داشته است.

وی ادامه داد: در همین رابطه برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر برگزاری 6 نمایشگاه سراسری صنایع دستی در استانهای خراسان شمالی، گلستان، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و خوزستان، برنامه ریزی و برقراری تعامل با سازمان منطقه آزاد کیش جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی کیش در بهمن ماه امسال وبرنامه ریزی و هماهنگی جهت استقرار 9 هنرمند از 8 استان کشور در 72 متر فضای اختصاصی در چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی (محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران)، توسط معاونت صنایع دستی انجام شده است.

نامور مطلق پیش بینی کرد با توجه به برنامه ارائه شده از سوی استانها و در صورت تأمین اعتبار تا پایان سالجاری 4 نمایشگاه در سطح ملی برگزار خواهد شد.

وی از  برنامه ریزی، پیگیری و هماهنگی حضور و مشارکت در نمایشگاه ها و رویدادهای خارجی (اعزام هنرمندان و هیئت های تجاری) خبر داد و افزود: برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در شهر ارزروم ترکیه (10- 5 آبان ماه) با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با حضور 27 نفر از هنرمندان و فعالان صنایع دستی از جمله اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است.

نامور مطلق به ارسال بسته های اطلاع رسانی و تبلیغاتی شامل "کتاب بانک جامع اطلاعات صنایع دستی" و "لوح فشرده معرفی رشته های صنایع دستی و موزه های ایران"، به جشنوراه بین المللی فرهنگی کشور دانمارک در مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما این است که با توجه به نمایشگاه های بین المللی در خارج از کشور و در صورت تأمین اعتبار به صورت مشارکتی (50% هزینه از سوی سازمان و سایر هزینه ها توسط مشارکت کننده)این معاونت قابلیت برگزاری 2 نمایشگاه در سطح بین المللی را داشته باشد.

معاون صنایع دستی ضمن تشریح گزارش خود در رابطه با صادرات محصولات صنایع دستی گفت: در دوره قبل با توجه به عدم صحت آمار صادرات حوزه صنایع دستی به دلیل تنوع محصولات و حجم بالای صادرات زیورآلات و عدم آشنایی ارزیابان گمرک به تمامی محصولات صنایع دستی، ارزش صادرات اعلام شده دقیق نبود که همین امر برنامه ریزی در این حوزه را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: ارزش صادرات محصولات صنایع دستی (به جز زیورآلات سنتی)  نزدیک به 11میلیون دلار طی دو ماهه مرداد و شهریور رسیده و پیش بینی می شود با توجه به مشکلات سپردن تعهدات ارزی، محدودیت در گشایش اعتباری، تحریم ها، افزایش قیمت های تمام شده کالا و... روند صادرات صنایع دستی سیر نزولی داشته باشد و صادرات این نوع صنایع به غیر از زیورآلات تا پایان سال به رقم 120 میلیون دلار برسد.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.